Vanliga frågor (FAQ)

 

ALLMÄNT

När har ni öppet? Hur tar jag mig enklast till er?
Våra reguljära öppettider är alla vardagar 10-17. 3 dagar efter en avslutad auktion har vi
utökade tider för utlämning fram till 18. Vissa helger utöver auktionshelgen är vi även på
plats, vänligen kontakta oss för dessa särskilda och ej fasta öppettider.

För mer information om hur ni tar er till oss samt kartor finns under "Kontakt".

Hur ofta har ni auktion? Kan jag se kommande auktioner?
Vi håller auktion varannan till var tredje vecka året om. Kommande auktioner planeras
löpande och beror bland annat på varuflöde. Vi utannonserar alltid kommande auktioner så
fort vi vet via vår webbplats.

BUD & KÖP


Jag vill kunna bjuda på en auktion. Hur gör jag?
Det enda som krävs är att du registrerar dig som kund hos oss vilket går på några minuter.||
Skicka först in dina personuppgifter via följande formulär. Efter att du har läst igenom och
godkänt våra villkor skickas ett e-postmeddelande med era inloggningsuppgifter. Observera
att du måste logga in inom ett dygn för att aktivera kontot. Om ni inte har fått något
meddelande, kontrollera mapparna för spam- och skräppost. Om inget meddelandet återfinns
är du välkommen att kontakta oss för uppföljning. Efter det är du igång och kan lägga ditt
första bud direkt via ”Kataloger”. Välkommen!

Observera att provision samt slagavgift (20%+45 SEK, inklusive moms) tillkommer på
klubbslaget.

Vad menas med startpris?
Startpris avser där budgivningen påbörjas och ska inte tolkas eller förväxlas med utropspris,
det vill säga någon uppskattning av värdet på föremålen. I vissa fall kan säljaren ha
förväntningar på ett objekt och således bestämt ett bevakningspris vilket alltid är dolt för
köparen.

Jag har inte möjlighet att närvara vid auktionsavslut men vill bjuda på en vara - hur
gör jag?

Genom att lägga ett högre bud skapas ett så kallat maxbud. Systemet sköter då automatiskt
budgivningen upp till det beloppet . Detta sker så förmånligt som möjligt. Om ni leder
budgivningen och lägger ett högre bud så står budnivån alltså kvar då man inte kan bjuda mot
sig själv. Buden är naturligtvis hemliga och behandlas strikt konfidentiellt.

Våra auktioner avslutas alltid med en traditionell slagauktion från vår lokal i Solna. Undantag
är de auktioner som är märkta "Webbauktion" och "Realtidsauktion" . Den öppna budgivningen via vår webbplats
stänger när det första föremålet ropas ut, vilket är några minuter efter 13:00. Därefter försvinner budfunktionen och möjligheten att höja sitt bud. Vår kundtjänst kommer att bevaka
föremålet upp till ert angivna belopp, som om ni själva vore i hallen och bjöd.

Det finns även möjlighet till att vara med via telefon men kräver att varan ska ha ett värde på
över 1500 kronor. Kontakta oss angående detta.

Jag skrev ett maxbud på 800 kronor och varan klubbades för 800 - men inte till mig.
Hur går det till?

Det är oftast ett flertal intressenter på varje objekt och i många fall inkommer två likadana
bud. Det som då särskiljer buden åt är när de inkom till oss och det är det första inkomna
budet som blir det vinnande.

Vad är era villkor för hämtning och betalning?
Hämtning och betalning sker inom 3 dagar efter avslutad auktion. Om ni av någon anledning
inte har möjlighet till detta ber vi er kontakta oss för annan överenskommelse. Om betalning
och avhämtning inte går igenom inom 3 dagar och vi inte har hört av er tillkommer en
förseningsavgift på 30-60 kronor per föremål och dag beroende på hur skrymmande föremålet
är.
Vi accepterar kontanter, alla betalkort och utländska kreditkort förutom American Express,
bankgiro samt direkt överföring till vårat bankkonto. Avgift för betalning med kreditkort eller
utländska kort tillkommer med 1.8% på den totala summan. Markera er betalning med
kundnummer om ni går via giro eller konto.

Observera att vid avhämtning måste full betalning ha inkommit till oss. Betalkvitton
accepteras ej.

Bankgiro: 434 - 4198
Swedbank: 8327-9, 913 589 163-9

BIC/SWIFT: SWEDSESS
IBAN: SE3080000832799135891639

Finns det möjlighet till utkörning?
Ja – vi levererar inropade föremål direkt till din dörr inom hela Stockholms län. För förfrågan
om pris och bokning hänvisar vi direkt till Mehdi som ansvarar för alla transporter. Numret
hittar ni nedan. Om så önskas betalning av föremålen ske när leveransen ankommer till er. Vi
accepterar då bara jämna kontanter. Meddela alltid auktionen om att ni har bokat en transport
så att vi kan sammanställa leveransen.

För prisförfrågan och bokning av transport, kontakta Mehdi eller läs mer genom att klicka här:
Telefon: 070 - 886 64 36.

 

VÅRA KATALOGER


Kan jag utgå från att objektet är fritt från skador om texten inte beskriver några?
Vi försöker alltid att beskriva eventuella skador och slitage på våra objekt så noggrant som
möjligt. Detta för att säkerställa och möjliggöra bud över nätet. Vi ansvarar däremot inte för
dolda fel, exempelvis inre sprickor i keramik och liknande. Om skadan tydligt finns med på
någon bild men saknar beskrivning i objekttexten faller detta också under er
undersökningsplikt. Ha i åtanke att i princip alla våra föremål är begagnade och använda
vilket nästan alltid medför ett slitage.

Förtydligande av konditionsrapportering:
Smärre slitage: Mycket litet slitage och med ingen till knapp betydelse för helhetsintrycket.
Slitage: Synligt slitage som kan ha betydelse för intrycket.
Betydande slitage: Ett påtagligt intryck av slitage på gränsen till skador.

Bruksslitage och skador går i samma nivåer av smärre till betydande.

Om ni fortfarande är osäkra på ett objekt ber vi er att kontakta oss.

Garanterar ni ett föremåls äkthet?

Vi genomför alltid en grundlig undersökning av föremålen som vi tar ut för försäljning men
garanterar i slutändan inte

    Hur skrivs objektbeskrivningarna?
    Konst anges oftast med konstnärens namn och levnadsår, och innebär att konstverket enligt vår uppfattning är ett verk av konstnären.
    Andra möjliga termer är: Tillskriven = Verket är enligt vår uppfattning ett verk av den angivne konstnären men t.ex. saknar signering.
    Hans art = Innebär att konstverket är utförd i konstnärens manér, men sannolikt ej är utförd av konstnären själv.
    Efter = Konstverket har kopierats eller influerats av konstnären. 
    Oidentifierad konstnär = Konstnären är ej representerad. Underlag vid från tidigare försäljning saknas. Konstnären är okänd.
    Hur definerar ni skick och kondition?
    Skick på varan undersöks i mån om tid vid försäljning. Termen "Smärre slitage" anger oftast ett förväntat normalskick på varan. 
    "Slitage" indikerar oftast att varan är i sämre skick än förväntat, mindre skador kan finnas.
    Betydliga skador anges oftast alltid i texten, undantag kan vara bruksskador på t.ex. allmogeföremål eller brukskador på större möbler.
    Anges ingenting rörande kondition kan föremålet uppfattas som normalskick eller obrukat skick. Kunden kan dock ansöka om att få konditionsrapport på varan om besiktning på plats ej är möjlig.
    Stora serviser, partivaror etc. kan ha skador och slitage utan att det anges i texten, och bör undersökas av kunden själv.

    Jag har ångrat ett köp - hur gör jag?

    Alla köp är bindande och innefattas inte av distans- och hemförsäljningslagen då vi har öppna
    visningar inför varje auktion. Det finns alltså ingen ångerrätt. Se därför till att vara säker på
    att ni vill ha ett föremål innan ni lägger ett bud! Vanligtvis säljer vi om föremålet för er
    räkning efter det att ni har betalat inropet.


    Jag vill ha mer information om en auktionspost men har inte möjlighet att närvara vid
    visning. Hur gör jag?

    Vi är självklart så tillmötesgående som möjligt. Tveka inte att kontakta oss med era frågor så
    kan vi antagligen besvara dem. Vi lånar gärna ut våra ögon till er och genomför en detaljerad
    konditionsrapport på plats. Om ni vill ha högupplösta bilder på detaljer av ett föremål så gör
    vi även detta glädjeligen. Kort och gott – vi är flexibla och gör allt för att ni säkert ska kunna
    lägga ert bud.


    När är katalogen komplett? Det tycks tillkomma nya varor dagligen?
    Nya objekt tillkommer kontinuerligt under veckorna och katalogen förändras med det fram
    tills onsdag före auktionshelgen. Detta medför att inga utropsnummer i katalogen är fasta
    förens dess. För att undvika att ni tappar bort ett föremål kan ni lägga in det som favorit,
    vilket ni gör genom att trycka på den gula stjärnan med plusstecken. När katalogen är
    komplett meddelas detta på förstasidan samt via ett nyhetsutskick till alla registrerade kunder.

ATT SÄLJA


Vad är era villkor för försäljning?
Vi tar ut 15% provision plus 45 kronor i hanteringsavgift per sålt objekt. Om ett objekt inte
hittar en köpare så tar vi inte heller ut några avgifter. Osålda objekt justeras i pris och skickas
vidare till nästa auktion så länge ni inte kontaktar oss. Ni kan alltid dra in försäljningen utan
några kostnader.

Fullständiga försäljnigsvilkor kan ni se här.


Jag har föremål som jag vill sälja – hur gör jag?
Om det gäller hela bohag eller större delar av ett hem hänvisar vi er till "Dödsbon" för mer
information. Om det gäller enstaka eller en mindre samling föremål vill vi gärna att ni skickar
in översiktliga bilder till oss via e-post (info@isolna.se). Det finns en gräns på 10 megabyte
per meddelande och om era bilder är större än det måste ni dela upp dem för att de ska komma
fram. Om ni inte har fått svar inom 48 timmar är ni välkomna att kontakta oss.

Om det inte finns möjlighet till bilder så kan ni kontakta oss via telefon eller e-post och
beskriva det ni har eller alternativt komma förbi våra lokaler med föremålen. Vi kan inte
garantera att vi tar emot föremål för försäljning som vi inte har sett innan.

Vidare om ni saknar möjlighet att själv transportera era föremål till oss så finns det lösningar
för detta. Kontakta oss för mer information.

Hur går det till efter det att föremålet har inkommit till er?
Vi kommer i samråd överens om ett startpris och eventuellt bevakningspris. Därefter går
föremålen vidare till fotografering, publicering och marknadsföring. Vi behandlar oftast ett
föremål omgående och publicerar det för visning via vår webbplats, där de antingen ansluts
till en existerande auktion eller sätts upp för kommande auktioner.

Försäljningen kan ni sedan följa via vår webbplats under ”Kataloger”->”Mitt konto”->”Mina
aktiviteter” där ni loggar in med ert kundnummer och lösenord.

När och hur får jag betalt?
Utbetalningen sker vanligtvis inom 14 dagar efter det att försäljningen är avslutad. En
försäljning anses avslutad när alla föremål är sålda eller återkallade. Om ni av någon
anledning vill erhålla en förskottsutbetalning även fast en försäljning inte är avslutad går detta
oftast att ordna. Avslutningsvis får ni en slutredovisning med fullständig specifikation över
försäljningen.

Vid inlämningar av hela hem & dödsbon

Några av mina föremål förblev osålda eller bedömdes ej säljbara. Vad händer nu?
Vid en större inlämning så är det vanligt att det finns föremål som inte går att sälja via
auktionen. Om vi inte redan har kontaktat er ber vi er kontakta oss för att ta ställning till vad
vi ska göra av de kvarvarande föremålen. Om ni vill hämta tillbaka föremålen så vill vi att det
sker så snart som möjligt då vi är begränsade till ytan. Vi kan även skicka en transport till er
dörr mot kostnad. Om ni inte önskar föremålen åter så behöver ni inte hämta tillbaka dessa.
De går då vidare via antingen efterskänkning eller till återvinningsstation.