Introduktion


Under auktionshallens tak samlas ett rikt mångfald av föremål; skiftande tider och ideal medför olika stilar, uttryck och material.

Hos oss får du tillgång till ett brett sortiment av föremål som oftast inte finns tillgängligt via den konventionella marknaden. Detta tillhandahåller en möjlighet att skapa en unik omgivning, oberoende av rådande stilideal. Marknaden är ständigt i rörelse med trender som kommer och går och det medför alltid en chans att göra riktiga klipp.


Traditionell auktion och nätauktion

Vi anordnar både traditionella auktioner med en levande auktionist och publik samt håller nätauktioner med öppna visningar från våra lokaler i Solna. De traditionella auktionerna, som vi kallar månadsauktioner hålls en gång i månaden och erbjuder fler möjligheter till bud då vi både tar in bud från nätet, salen och telefon i realtid. Till månadsauktionerna väljer vi ut delar av vårt sortiment som vi tror kommer att stå för en livlig budgivning. Nätauktionerna avslutas varje söndag - året om - och erbjuder dig ett smidigt och enkelt sätt att förgylla ditt hem eller komplettera samlingen.


Månadsauktion - hur går det till?

Vi på Auktionshuset i Solna har som intention att göra det så enkelt och bekvämt som möjligt för er. Genom vårt omsorgsfulla arbete med att avbilda och beskriva föremål via våra webbaserade auktionskataloger har ni alltid tillgång till hela sortimentet. Under visningsdagarna är ni välkomna att på plats undersöka föremålen själv. Både via internet och i salen finns möjlighet till anbud om ni inte kan eller vill närvara vid själva auktionstillfället. Kundtjänst sköter sedan bevakningen upp till vad ni är beredda att betala. Ni betalar självklart aldrig mer än det finns belägg för. Det finns även möjlighet till telefonbud på föremål som övertiger ett utropspris på 2.000 kronor.
Allt avgörs tillslut via en konventionell auktion från våra lokaler i Solna.


Att tänka på innan ni lägger bud


Undersökningsplikt gäller alltid och är köparens ansvar. Detta gäller även över internet då det finns möjlighet att undersöka varorna i och med visningsdagarna. Vi försöker alltid beskriva eventuella felaktigheter och skador samt att ta så bra bilder som möjligt, men ibland kan bilder vara missvisande och felaktigheter inte uppmärksammas. Om ni inte har möjlighet att besöka oss under visningsdagarna men ändå vill lägga ett bud och känner er osäkra uppmanar vi er att ringa till oss för en konditionsrapport.


Avgifter


Vi tar ut en provision på 20% + 60 kronor (inklusive moms) på det klubbade beloppet. Det vill säga: om ett föremål klubbas för 1000 kronor blir den totala kostnaden för föremålet 1260 kronor. Ha detta alltid i åtanke när ni bjuder.

Jag vann - vad händer nu?

Grattis!
Om du befinner dig i salen och inget mer intresserar dig kan du betala direkt i kassan och sedan hämta ditt föremål efter det. Betalning sker kontant eller via kort. Du har annars tre dagar på dig att betala och hämta det du har ropat in. Självklart kan förhinder uppkomma och då ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt.


Om du via anbud har ropat in ett föremål så gäller även detsamma; tre dagar att betala och hämta ut. Du kan även sätta in pengar via bank, Postgiro eller manuell kortöverföring. Det totala beloppet får du via ett e-postutskick eller genom att kontakta oss efter auktionen.

 

Logistik

Om ni själv inte har möjlighet att hämta föremål från auktionshallen finns det alternativ. Inom Stockholm erbjuder vi kostnadseffektiv transport direkt hem till dörren. Kontakta oss för mer information kring detta.

Utanför Stockholm och inom Sverige kan vi embalera och skicka vissa föremål till en mindre hanteringskostnad. Detta sker genom Posten och Bussgods. Kontakta oss för mer information innan ni ger er in i budgivningen om ni är osäkra på vad som kan skickas och inte.

 


Tack vare internet och dess bredd kan vi erbjuda budgivning på många olika sätt.

  • Budgivning i salen
  • Budgivning via internet
  • Budgivning via skriftligt anbud
  • Budgivning via telefon